باولایت تاشهادت

باولایت تاشهادت

جانم فدای رهبر
باولایت تاشهادت

باولایت تاشهادت

جانم فدای رهبر

شهید

کوله بارى پر زمهر انبیا دارد شهید

سینه‏ اى چون صبح صادق، باصفا دارد شهید

این نه خون است اى برادر بر لب خشکیده‏ اش‏

بر لب خونرنگ خود، آب بقا دارد شهید

گرچه در گرداب خون، خوابیده آرام و خموش‏

با نواى بینوایى، بس نوا دارد شهید

کعبه ‏ى دل را زیارت کرده با سعى و صفا

در ضمیر جان خود، گویى منا دارد شهید

دانى از بهر چه جانبازى کند در راه دوست‏

چون طواف کعبه را در کربلا دارد شهید

تا مس ناقابل خود را بدل سازد به زر

در رگ دل جوهرى از کیمیا دارد شهید

پیکر عریان او در خاک و خون افتاده است‏

از شرف بر جسم خود خونین قبا دارد شهید

آخرین وداع

 

در وقت مرگ ، روی لبش خنده ای شکفت با خون خود نوشت: 

"آخر فتاد مرغ سعادت به دام ما" 

"زد روزگار ، سکه ی عزت به نام ما." 

"مادر" چنان عقاب به بالین او رسید 

"فرزند" را به سینه ی پر مهر خود فشرد 

دستی میان اشک ، به موی پسر کشید 

بر روی "خون گرفته ی" او بوسه ای نهاد 

در موج اشک گفت: 

رویت سپید باد ، "شهادت" مبارکت! 

از ما ببر به شهیدان سلام ما 

با کشتگان بگو: 

با ننگ ظلم ، زیستن ما ، حرام ما 

فرزند پاکزاد 

مغرور و سربلند 

لبخند زد به مادر و در "آخرین وداع" 

با دیدگان سرخ شهادت نگاه کرد 

گفتا که: ای عزیزترین تکیه گاه من! 

بشنو پیام ما: 

ما کشتگان راه خداییم ،غم مدار 

پاینده ایم و این بود آخر کلام ما: 

"هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق" 

"ثبت است بر جریده علم دوام ما"

داغ لاله ها

 

سفر کرده ‏ام تا بجویم سرت را 

و شاید در این خاکها پیکرت را 

من اینجایم ای آشنای برادر 

همان جا که دادی به من دفترت را 

همان جا که با اشک و اندوه خواندی 

برایم غزل واره‏ ی آخرت را 

کجایی که چندی است نشنیده‏ ام من‏ 

دعاهای پر سوز و درد آورت را 

تو را زنده زنده مگر دفن کردند 

که بستند دستان و پا و سرت را 

پس از این من ای کاش هرگز نبینم‏ 

نگاه به درمانده مادرت را...

تحویل انبوه 4 نوع موشک بالستیک و سامانه پدافند هوایی مرصاد به نیروهای مسلح

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، انبوه موشک‌های قدر، قیام، فاتح 110، خلیج فارس و سامانه پدافند هوایی مرصاد که توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع طراحی و تولید شده است به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تحویل شد. 

سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در جریان مراسم تحویل‌دهی این سامانه‌ها و تجهیزات موشکی، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: افتخارآفرینی فرزندان غیور و پرتلاش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تثبیت قدرت بازدارندگی موثر و افزایش اقتدار و توانایی نیروهای مسلح با جدیت و همت مثال زدنی ادامه دارد. 

وزیر دفاع افزود: متخصصان افتخارآفرین سازمان هوافضای وزارت دفاع با تحویل انبوه موشک‌های بالستیک قدر، قیام، فاتح ۱۱۰، خلیج فارس و سامانه پدافند هوایی مرصاد یک بار دیگر توان و اقتدار صنعت دفاعی را در تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح به پیشرفته‌ترین تجهیزات موشکی به نمایش گذاشتند و نشان دادند تحریم‌های گوناگون و همه جانبه دشمنان که به صورت سخت‌گیرانه و ویژه در بخش دفاعی اعمال می‌شود، نتوانسته است کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده آن‌ها داشته باشد. 

وی تصریح کرد: موشک‌های فاتح نشان فتح و ظفر، خلیج فارس نشان خردمندی، مرصاد نشان موفقیت، قیام نشان صلابت و قدر نشان قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ایران اسلامی است. 

سردار دهقان در ادامه گفت: این موشک‌ها قادر است اهداف دشمن را با دقت مورد اصابت قرار داده منهدم و طیف متنوعی از نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح را در بردهای مختلف تامین کند. 

وزیر دفاع افزود: این موشک‌ها که به طور کاملا بومی توسط متخصصان وزارت دفاع طراحی، ساخت و به تولید انبوه رسیده، امروز با سرافرازی تحویل نیروهای مسلح کشورمان شد. 

وی تصریح کرد: امروز نیروهای مسلح از سطحی از توانمندی‌های دفاعی برخوردارند که قادرند با هرنوع تهدیدی در فراسوی مرزهای جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند و دشمنان ملت ما نیز به این قابلیت و توانمندی واقفند و تهدیداتی که اعلام می‌کنند لفاظی رسانه‌ای و برای مصرف داخلی است. 

سردار دهقان در ادامه به تشریح ویژگی و قابلیت‌های هر کدام از موشک‌ها پرداخت و گفت: موشک بالستیک "قدر یک اچ" ومیان‌برد "قیام" با توانایی حمل انواع سر جنگی‌های بلاست و بارانی توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را داراست و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلو‌ها در مواضع مختلف و عبور از سپر دفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک‌ها محسوب می‌شود. 

وزیر دفاع افزود: موشک‌های بسیار دقیق و نقطه‌زن زمین به زمین فاتح ۱۱۰D - و زمین به دریای خلیج فارس، در دسته نسل چهارم موشک‌های بالستیک فوق مدرن با سوخت قرار دارد و از معدود موشک‌هایی هستند که تا لحظه برخورد به هدف قادرند اهداف را رهگیری کرده و اصابت دقیق و موثری داشته باشند. 

وی در تشریح سامانه موشکی زمین به هوای مرصاد خاطرنشان کرد: این سامانه از نظر حجم کوچک، متحرک و قابل جابجایی سریع و قابلیت اتصال به حلقه پدافندی کشور، ردگیری و انهدام انواع پرنده‌های دشمن از قبیل هواپیماهای جنگنده با سرعت بالا، بالگرد، موشک‌های کروز، هواپیمای بدون سرنشین در برد متوسط و به صورت غیرفعال را دارد. 

وزیر دفاع تجهیز به رادار شناسایی، قابلیت کار مداوم ۲۴ ساعته، امکان استقرار در ارتفاعات بسیار بلند، کشف، انتخاب و تعقیب هدف به صورت پیوسته و اتوماتیک را از قابلیت‌های عملیاتی سامانه مرصاد برشمرد و افزود: این سامانه با تجهیز به یک ردگیر مرئی (الکترواپتیک) قادر است عملیات مطلوبی در محیط جنگ الکترونیک انجام دهد و به طور پیوسته و همزمان با چند هدف درگیر شود. 

سردار دهقان در پایان از مدیران و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شبکه بزرگ همکاران وزارت دفاع که با روحیه جهادی در طراحی و ساخت این سامانه‌های موشکی نقش آفرینی کرده‌اند تقدیر کرد.

روزشمار دفاع مقدس (۱۴ اسفند ۹۲)

۱۴ اسفند ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۳ جمادی الاول ۱۴۳۵ هجری و ۵ مارس ۲۰۱۴ میلادی 

رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی (۱۴ اسفند ۱۳۹۲)

• درگذشت دکتر «محمد مصدق» نخست وزیر دوران «محمدرضا پهلوی» (۱۳۴۵ش)

• تأسیس «کمیته امداد» به دستور امام خمینی(ره) (۱۳۵۷ش)

• حمله گارد «بنی صدر» و منافقان همدست او به مردم مسلمان و حزب‌الله (۱۳۵۹ش)

• آغاز هفته احسان و نیکوکاری و روز احسان و نیکوکاری

• شهادت شهید بشیر قنبری (۱۳۶۵ش)

• در چهل کیلومتری قصر شیرین بین نیروهای مسلح عراق و مرزداران ایران درگیری مسلّحانه بسیار شدیدی رخ داد (۱۳۵۲ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری (۳ جمادی الاول ۱۴۳۵)

• حضرت آیت الله حاج سید جعفر شاهرودی در سن ۸۰ سالگی در تهران درگذشت (۱۳۹۳ق)

• رحلت فقیه و مرجع بزرگوار آیت الله سید اسماعیل صدر (۱۳۳۷ ق)

ورود پیکر مطهر ۷۰ شهید دوران دفاع مقدس به کشور

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پیکر مطهر ۷۰ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، ۲۴ اسفندماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به خاک ایران اسلامی منتقل می‌شوند. 

سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌و‌جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در ایلام از ورود پیکر مطهر ۷۰ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس به کشور در ۲۴ اسفند خبر داد. 

وی گفت: پیکر مطهر ۷۰ شهید ۲۴ اسفندماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به خاک ایران اسلامی منتقل می‌شوند. پیکرهای پاک این شهدا در مناطق عملیاتی «فاو» و «مجنون» تفحص شده است. این شهدا که در دوره اخیر در این دو منطقه عملیاتی پیدا شده به همراه شمار دیگری از شهدا که قرار است در روزهای آینده تفحص شوند، از مرز شلمچه به کشور منتقل و مورد استقبال اعضا کاروان‌های راهیان نور و مردم خرمشهر و آبادان قرار می‌گیرند. 

سردار باقرزاده در ادامه تصرح کرد: پیکرهای مطهر شهدای گمنام بنا به تقاضای مدیران و مسوولان شهر‌ها و بخش‌ها به نوبت در مکان‌های مناسب برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خاک سپرده می‌شود. اگرچه دشمن از راه‌های مختلف قصد ضربه زدن به نظام اسلامی را دارد، اما استقبال مردم از پیکرهای پاک شهدایی که در سراسر کشور تشییع می‌شود، بیانگر نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت و پیروی ملت از آرمان‌های امام راحل (ره) است. 

پیکر مطهر این شهدا با حضور سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، ساعت ۹: ۳۰ صبح روز شنبه ۲۴ اسفندماه ۹۲ وارد کشور اسلامی خواهند شد.

مداح «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» تجلیل می‌شود

شاید کمتر کسی باشد که مداحی دلنشین «اکبر شریعت» را نشنیده باشد، همان مداحی‌ای که در جمع فرزندان حضرت روح‌الله(ره) خوانده شده: «کربلا کربلا ما داریم می آییم ...». به پاس قدردانی از این مداح عزیز مراسمی فردا در سازمان اوج برگزار می‌شود. 

سرودهای حماسی و انقلابی وقتی برای هر ملتی نواخته شود به جان خواهد نشست به خصوص که این اشعار در دوران دفاع مقدس سروده شده باشد و از نفس گرم یک رزمنده بیرون بیاید. شاید کمتر کسی باشد که مداحی دلنشین «اکبر شریعت» را ندیده باشد، همان مداحی ای که در جمع فرزندان حضرت روح الله(ره) خوانده شده و می‌گوید: «کربلا کربلا ما داریم می آییم ...» 

به پاس قدردانی از این مداح عزیز و اثر ماندگاری که به جا گذاشته است مراسمی امروز سه شنبه ساعت 18:30 در سازمان هنری-رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود. 

گفتنی است در این مراسم ضمن تقدیر از اکبر شریعت از عوامل این مستند ماندگار حماسی نیز تجلیل خواهد شد. 

همچنین مهدی همایونفر، وحید جلیلی، نادر طالب زاده، محمد حسین جعفریان، مصطفی دالایی، محمد صدری، علی طلایی، سید نظام الدین موسوی، سعید قاسمی، گلعلی بابایی و محمد سیار نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

خاطرات سردار گرجی‌زاده از «زندان الرشید» رونمایی شد

خاطرات سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده با عنوان «زندان الرشید» در حوزه هنری رونمایی شد. 

مراسم رونمایی از کتاب «زندان الرشید» خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده، عصر دیروز با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمنان تبلیغات اسلامی، سردار گرجی‌زاده، محسن مومنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات و جمعی از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. 

علی‌اصغر گرجی‌زاده در زمان جنگ تحمیلی، رئیس ستاد سپاه امام جعفر صادق (ع) و از همرزمان شهید علی هاشمی بوده است که در روزهای آخر جنگ یعنی ۴ تیر سال ۶۷ در جزیره مجنون به اسارت بعثی‌های عراق در می‌آید، اما عراقی‌ها این فرد را نمی‌شناسند. 

بعثی‌های عراق بعد از گذشت ۴ ماه، هویت «علی‌اصغر گرجی‌زاده» را شناسایی کرده و آن را به سلول انفرادی منتقل می‌‌کنند و در ‌‌نهایت گرجی‌زاده، ۲ سال از عمر خود را در این سلول بسیار پرماجرا سپری می‌کند. 

گرجی‌زاده در کتاب زندان الرشید خاطرات خود را از این زندان مخوف رژیم بعث را روایت کرده است.

حضور بسیجیان در رزمایش "الی بیت‌المقدس" توطئه دشمنان را خنثی می‌کند

جانشین فرمانده سپاه استان قم گفت: رزمایش الی بیت المقدس گردان‌های بسیج، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس عمومی، بیانگر تکیه بر توان داخلی در مقابله با تهدیدات دشمن بود. 

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قم، "رضا حافظی" با اشاره به اهمیت بسیج اظهار کرد: باید قدردان همه آن‌هایی باشیم که در راستای خدمت به بسیج، انقلاب و اسلام که‌‌ همان کمک به انجام رسالت رسول‌الله است، گام بر می‌دارند.

 وی خطاب به آن‌هایی که در برنامه‌ریزی‌ها اولویت اولشان بسیج نیست، توصیه کرد که فرصت‌ها را غنیمت شمرده و تا آنجا که می‌توانند در راستای تقویت بسیج، این یادگار ارزشمند امام (ره) تلاش کنند.

 جانشین فرمانده سپاه استان قم با تشریح عملکرد گردان‌های واکنش سریع حاضر در رزمایش گفت: در این رزمایش نیرو‌ها با سلاح و مهمات تجهیز شدند و با مرور تمرین‌ها و آموزه‌های تئوری نظامی و مشاهده انفجارات در زمینه ارتقای توان رزمی خود گام برداشتند.

 وی اهمیت دیگر رزمایش را کسب آمادگی لازم در مقابله با حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی و یا هجوم دشمن به مناطق مسکونی و حساس نام برد و افزود: این آمادگی‌ها در قالب سه رزمایش امداد و نجات، دفاع از کوی و برزن و پدافند غیرعامل صورت گرفت.

 "حافظی" همچنین نمایش توان ملی و داخلی در مقابله با دشمن را جلوه دیگر رزمایش نام برد و تصریح کرد: ما بیست و هفتمین استان بودیم که رزمایش را اجرا کردیم و طبیعتاً تا آخرین استان حدود ۶۰۰ گردان در رزمایش شرکت خواهند کرد و دشمن، این حضور بسجیان را مورد ارزیابی‌های خود قرار می‌دهد.

 وی بازدارندگی را نتیجه مهم دیگر اجرای رزمایش خواند و گفت: هر جا مردم حضور داشتند، دشمن عقب‌نشینی کرد و بسیج هم که نماد مردم است با انجام این رزمایش قطعاً پیام قاطع ایستادگی را به دشمنان انتقال داد.

 جانشین فرمانده سپاه استان قم با اشاره به بازتاب این رزمایش در سطح جامعه ادامه داد: جوانان ما بسیج را انتخاب کردند تا حماسه خلق کنند و طبعاً بازتاب رزمایش در سطح جامعه به مرور گسترش خواهد یافت.

 وی گفت: یکی از بهترین خروجی‌های این رزمایش، افزایش اعتماد به نفس عمومی در جامعه بود ضمن اینکه تکیه بر توان داخلی در مقابله با تهدیدات نیز آثار رزمایش را ماندگار می‌کند.

قادر به بیان احساساتم نیستم/ خدا را شاکرم

 

این مادر شهید با بیان اینکه در حال حاضر در معراج شهدا هستم ، در پاسخ به این سوال که چه حسی دارید، خاطر نشان کرد: «نمی توانم احساساتم را بیان کنم و تنها خدا را شکر می کنم» 

مادر شهید بهروز صبوری که صبح امروز خبر شناسایی شدن پیکر مطهر فرزندش منتشر شد، در گفت و گویی کوتاه گفت: پس از سال ها چشم انتظاری فرزندم را پیدا کردم. 

گفتنی است صبح امروز هویت شهید «بهروز صبوری» شهید مفقود الاثر دوران دفاع مقدس بعد از سال‌ها شناسایی شد. پیکر مطهر شهید صبوری در جریان به خاک سپاری جمعی از شهدای گمنام در دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در اردیبهشت ماه سال 1389 به خاک سپرده شده است. شهید بهروز صبوری 18 ساله در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار به شهادت رسیده است. 

مادر این شهید شب چهارشنبه هفته گذشته در مراسم تقدیر از عوامل فیلم «شیار 143» گفته بود: آرزوی من این است که بعد از این همه سال تنها یک بند انگشت از فرزندم برای من بیاورید. جمع زیادی از مردم ایران مادر این شهید را در کلیپی معروف که نمایانگر گریه‌ها و انتظار این مادر در استقبال از شهدای گمنام است مشاهده کرده‌اند. این کلیپ با عنوان «گمنام 61» بارها در فضای مجازی و رسانه ملی منتشر شده است.

مفهوم«زندگی»در سبک زندگی اسلامی و غربی

تضادی جدی بین فرهنگ غرب و فرهنگ خودی وجود دارد؛ تعریفی که فرهنگ اسلامی‌ـ‌ایرانی از زندگی و خوب و بد بودن آن و نقش مزرعه بودن زندگی دنیوی برای زندگی اخروی برایمان دارد، درست در نقطه‌ی مقابل 

فرهنگ غربی قرار دارد. 

وقتی بحث از سبک زندگی می‌شود، در واقع آنچه مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرد سبک «زیستن» و «زندگی» است که با این حساب، مقتضی است؛ قبل از بررسی «سبک زندگی»، خود مفهوم «زیستن» و «زندگی» به طور دقیق مشخص شود تا آن‌گاه و در گام بعدی در خصوص وضعیت زندگی و سبک آن و... بحث و بررسی‌های لازم صورت گیرد. لذا هر محققی در حوزه‌ی سبک زندگی، قبل از ورود به بحث، بایستی با مفهوم «زندگی» و «زیستن» آشنایی کافی و لازم را داشته باشد و بداند که بر اساس فرهنگ خودش، زندگی و زیستن چه مفهومی و چه نمادهایی دارد؟ در فرهنگ او نمادها، علائم و مصادیق زندگی سعادتمند و زندگی شقاوت‌مند چیست؟ 

ناگفته پیداست که در این زمینه، تضاد جدی بین فرهنگ غرب و فرهنگ خودی وجود دارد و تعریفی که فرهنگ اسلامی‌ـ‌ایرانی از زندگی و خوب و بد بودن آن بر اساس آخرت‌گرایی و نقش مزرعه بودن زندگی دنیوی برای زندگی اخروی، که هدف اصلی و زندگی واقعی است، برایمان دارد؛ درست در نقطه‌ی مقابل فرهنگ غربی است که بر مبنای مکتب اومانیسم و لذت‌گرایی و هدف غایی بودن زندگی دنیوی استوار است. این دو جهان‌بینی دقیقاً در نقطه‌ی مقابل هم قرار دارند و بی‌گمان این اختلاف دیدگاه در بررسی وضعیت سبک «زندگی» و خوب و بد بودن آن و برنامه‌ریزی برای اصلاح آن تأثیر تام ‌و ‌تمام خواهد گذارد؛ چه بسا بر اساس دیدگاه اسلامی در بررسی سبک «زندگی»، توجه به برخی رفتارها و مصارف مورد توجه باشد یا حتی در اولویت باشد که در دیدگاه غربی توجه به آن‌ها اصلاً بی‌مورد باشد و آن‌ها را اصولاً داخل در سبک زندگی نداند که به تبع این وضعیت، برنامه‌ریزی در خصوص اصلاح وضعیت سبک زندگی نیز کاملاً متفاوت خواهد بود. 

مقام معظم رهبری، در این خصوص، می‌فرمایند: «رفتار اجتماعى و سبک زندگى، تابع تفسیر ما از زندگى است؛ هدف زندگى چیست؟ هر هدفى که ما براى زندگى معین کنیم، براى خودمان ترسیم کنیم، به طور طبیعى، متناسب با خود، یک سبک زندگى به ما پیشنهاد می‌شود.»۱ 

یکی دیگر از محققان در این خصوص می‌گوید: «آیا می‌شود سبک زندگی را بدون تعریف اصل زندگی تعریف کرد؟ خیر، باید هدف مشخص باشد هدف از زندگی چیست و بعد می‌توانیم آن سبک زندگی را با توجه به هدف آن ارزیابی کنیم، ولی بعضی فکر می‌کنند این حرف‌ها ساده و پیش پا افتاده است.»۲ 

به عبارت دیگر، هر کسی، با واقعیت یا خیالی به زندگی خود معنی می‌بخشد؛ برای یک دانشجوی هیئتی، زندگی کسی که هیئت نمی‌رود بی‌معناست. دیگری نیز با موسیقی به زندگی خود معنا می‌بخشد... صورت زندگی کنونی ما تنها شکل ممکن و بهترین شکل موجود برای زندگی نیست. برخی از بخش‌هایی که امروز آن را جزء ضروریات می‌دانند در گذشته‌ای نه چندان دور اصلاً وجود نداشته است و نیز جای برخی بخش‌ها در زندگی امروزی خالی است که بودنش زندگی را بسیار بهتر می‌کند؛ ولی باید دانست که بودن و نبودن یک بخش در زندگی به عالمی بر می‌گردد که شخص برای خود ساخته است.۳ 

اختلاف ماهوی در تعریف از زندگی در فرهنگ غرب و نظام دینی 

هرچند به صورت متفرقه در ضمن بحث قبلی به تفاوت دیدگاه‌ها اشاره شد؛ ولی شاید در شکل تفصیلی، بتوان تمام دیدگاه‌ها حول موضوع «زندگی» را ذیل دو دیدگاه کلی جمع ‌آوری نمود که این دو دیدگاه کاملاً در تضاد و تقابل با همدیگر هستند؛ به طوری که اثبات و پذیرش یکی، ناخودآگاه، مساوی و ملازم با رد دیگری خواهد بود. 

هر کسی، با واقعیت یا خیالی به زندگی خود معنی می‌بخشد؛ برای یک دانشجوی هیئتی، زندگی کسی که هیئت نمی‌رود بی‌معناست. دیگری نیز با موسیقی به زندگی خود معنا می‌بخشد... صورت زندگی کنونی ما، تنها شکل ممکن و بهترین شکل موجود برای زندگی نیست. 

اندیشه ها و نظرگاه های دیگر بر حسب میزان برخورداری از شاخص‌های هر کدام از این دو دیدگاه با درجه‌ای از شدت و ضعف، به این دو دیدگاه دور و نزدیک می‌شوند، ولی آنچه که نقطه‌ی صفر و بیست در حوزه‌ی تئوری در مورد نگاه به زندگی است همین دو دیدگاه است که عبارت‌اند از: 

۱. جهان‌بینی مادی: 

جهان‌بینی مادی بر اساس نگرش نفی خدا و قیامت از جهان هستی شکل گرفته است. در این جهان‌بینی، تمام هستی در جهان مادی و طبیعی خلاصه شده است که هیچ آفریننده‌ی دارای شعور و ادراک، خارج از عالم ماده ندارد و هر چه هست، در همین عالم ماده است و چیزی به نام ماورای طبیعت و خداوند و عالم دیگر (قیامت و رستاخیز) وجود ندارد و وجود انسان در وجود مادی او خلاصه می‌شود که با مرگ از بین می‌رود یا تغییر به اجزای دیگر مادی می‌شود.۴ 

توماس هابز به عنوان نماینده‌ای از این جهان‌بینی می‌گوید: «چیزهایی واقعی هستند که وجود خارجی داشته باشند؛ اینکه می‌گوییم سخاوت خوب است، اشتباه است چون وجود خارجی ندارد.» اصل اندیشه‌ی طرفداران این جهان‌بینی بر اساس سود و منفعت‌ است؛ تفاوت بخل و حرص و… مانند تفاوت علایق در مورد غذا‌ها و رنگ‌ها است و اختلاف در معنای این مفاهیم اخلاقی در حد عقیده است که به دلیل تفاوت جسم‌هاست. بر حسب این دیدگاه، نمی‌شود انسان گرسنه باشد و غذا نخورد؛ نمی‌شود انسان حب دنیا داشته باشد و خود را به مردن دهد، کار‌هایی از قبیل انفاق و ایثار و... حماقت است، کارهایی که به سود دیگران است معنی ندارد، مگر اینکه بیش از سودی که به طرف می‌رسد به خود شخص برسد. خروجیِ این سبک تفکر همان سبک زندگی غربی است. آن‌ها می‌گویند برای لذت بردن هر چه بیشتر از زندگی چه کار باید کرد؟ ‌ـ‌‌البته در اسلام هم لذت حلال وجود دارد‌ـ‌ لذا وقتی با بچه آوردن لذت می‌برند پس خوب است؛ وقتی‌‌ همان بچه آوردن زحمت دارد، پس خوب نیست.۵ 

گفتنی است این دیدگاه از حیث نظری به همان گونهای است که توصیف شد، ولی در واقع و در عالم خارج شاید تنها تعداد بسیار معدود و اندکی از انسان‌ها را یافت که لائیک به تمام معنا و به کلی منکر عالم غیب و ماورای ماده باشند و مصادیق این جهان‌بینی بیشتر در خود سیستم حکومت‌های غربی و رویکردهای اجرایی و قوانین صادره از آن‌ها خود را نشان می‌دهد تا افراد موجود در آن حکومت‌ها؛ لذا اکثر افرادی که خصوصاً در غرب زندگی می‌کنند و تحت عنوان طرفداران یا اعضای مکتب مادی‌گرایی شناخته می‌شوند، اگرچه به اسلام و آموزه‌های متعالی آن اعتقادی ندارند، لیکن منکر خدا و غیب و مسائل دینی هم به طور کلی نیستند و حتی به مقتضای فطرت انسانی خود، اعمال انسان‌دوستانه و خیرخواهانه‌ی فراوان و قابل توجهی نیز انجام می‌دهند؛ ولی نباید از نظر دور داشت که از نظرگاه این افراد، هرچند به طور مطلق، خداوند و عالم غیب و نیروهای قدسی مردود واقع نشده‌اند؛ لیکن آن‌ها را جایگاهی تأثیر‌گذار در نظام تصمیم‌گیری‌شان، خصوصاً در مواقعی که با منافع مادی‌شان در تضاد باشد، نیست. بر حسب دیدگاه اکثر این افراد، انسان بایستی تمام تلاش خود را انجام دهد تا از زندگی دنیایی که تمام زندگی اوست تمام لذت را ببرد و در دنیایی که هدف نهایی زندگی اوست، به تمام هدفش برسد. مطابق این جهان‌بینی، موضوع آخرت و نظام زندگی پس از مرگ و جزا و پاداش به کلی مردود است و لذا توصیه‌های اخلاقی از انبیا یا حسب فطرت و وجدان انسانی ‌ـ‌در صورت اظهار وجود‌ـ‌ علاوه بر فقدان الگوی عملی، ضمانت و پشتوانه‌ی اجرایی قوی ندارد. (اگر هم در مواردی اندک اعتقاد به معاد باشد، همراه با تحریفات فراوان در ماهیت و چگونگی آن و نظام جزا و پاداش آن است.) 

۲. جهان‌بینی الهی: 

این جهان‌بینی مبتنی بر سه اصل است: ۱) اعتقاد به خدای یگانه ۲) اعتقاد به معاد و زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت ۳) اعتقاد به بعثت پیامبران توسط خدا برای هدایت بشر به سوی کمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت. این اصول سه‌گانه در واقع پاسخ‌هایی است به اساسی‌ترین سؤالاتی که برای هر انسان آگاهی مطرح می‌شود: مبدأ هستی کیست؟ پایان زندگی چیست؟ از چه راهی می‌توان بهترین برنامه‌ی زیستن را شناخت؟۶ 

تعریفی که مطابق این جهان‌بینی از «زندگی» در دنیا می‌شود، تعریفی جامع و کامل و مردود‌کننده‌ی ادعاها و نگرش موجود در جهان‌بینی مادی است. تفسیر این جهان‌بینی از زندگی مبتنی بر سرشاخه‌ها و سرفصل‌های متعددی است که عمده‌ی آن‌ها به شرح ذیل است: 

۱.۲. زندگی دنیوی، ابزاری برای نیل به زندگی اخروی: در جهان‌بینی الهی، زندگی واقعی زندگی اخروی است و زندگی دنیوی همچون ابزار و مزرعه‌ای است که بایستی تا می‌توان در آن کاشت تا در جهان دیگر درو نمود و به هدف اصلی رسید. 

شمه‌ای از متون دینی در این زمینه به شرح ذیل است: 

حضرت على (علیه السلام): اجْعَلوا ـ‌عبادَ اللّهِ‌ـ اجتهادَکُمْ فی هذِه الدُّنیا التَّزَوُّدَ مِن یومِها القَصیرِ لیومِ الآخِرهِ الطّویلِ ؛ فإنَّها دارُ عَمَلٍ و الآخِرهُ دار ُالقَرارِ و الجَزاءِ؛ بندگان خدا! بکوشید تا از چند روزه دنیا براى آخرت که دوره‌اش دراز و طولانى است، توشه بر گیرید؛ چه، دنیا سراى عمل است و آخرت سراى بقا و جزا (الکافی، ٨/١٧٤/١٩٤). 

حضرت على (علیه السلام): إنّما الدُّنیا دارُ مَجازٍ و الآخِرهُ دارُ قَرارٍ، فَخُذُوا مِن مَمَرّکُم لِمَقَرِّکُم؛ همانا دنیا سراى گذر است و آخرت سراى ماندن؛ پس، از گذرگاه خود براى اقامتگاهتان توشه برگیرید (نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ٢٠٣). 

حضرت على (علیه السلام): إنّما الدنیا مُنتهى بَصَرِ الأعمى، لا یُبصِرُ مِمّا وراءَها شیئاً و البَصیرُ یَنفُذُها بَصَرُهُ و یَعلَمُ أنّ الدارَ وراءَها، فالبصیرُ مِنها شاخِصٌ و الأعمى إلَیها شاخِصٌ و البصیرُ مِنها مُتزوِّدٌ و الأعمى لها مُتزوِّدٌ؛ همانا دنیا آخرین دید رس انسان کور است و فراتر از آن را نمى‌بیند، اما شخص بینا و با بصیرت نگاهش را از دنیا فراتر مى‌برد و مى‌داند که سراى حقیقى در وراى این دنیاست. پس بینا از دنیا دل برکَند و کور به آن روى آورد. شخصِ با بصیرت از آن توشه بر مى‌دارد و کور براى آن توشه فراهم مى‌آورد (نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ١٣٣). 

بر اساس سبک زندگی دینی، اگر دنیا ارزشی دارد، از آن حیث است که می‌تواند ابزاری باشد برای نیل به سعادت اخروی و زندگی واقعی وگرنه به سبب زوال‌پذیری و و توأم بودن آن با سختی‌ها و... ارزش واقعی ندارد و جز بازیچهای موقتی برای کسانی که از خدا غافل شده‌اند نیست. 

۲.۲. عامل خوشی و سعادت زندگی، یاد خدا: مطابق این جهان‌بینی، خوشی و سعادت زندگی در خوردن و آشامیدن و بهره‌گیری هر چه بیشتر از مواهب مادی نیست، بلکه درقرآن کریم آمده است: «وَ مَنْ أعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکا وَ نَحْشُرُهُ یَومَ القیامَهِ أعمى... و َکَذلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِآیَاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذَاب ُالاْخِرَهِ أَشَدُّ وَ أَبْقَى؛ هر کس که از یاد من دل بگرداند زندگى تنگى خواهد داشت و در روز رستاخیز [نیز] او را نابینا محشور می‌کنیم... و این چنین هر که را زیاده ‌روى کرده و به آیات پروردگارش ایمان نیاورده،سزا مى‌دهیم، هر آینه عذاب آخرت سخت‌تر و پایدارتر است.» (سوره‌ی طه، آیات ١٢٤ تا ١٢٧) 

حضرت على (علیه السلام): اُذکُرُوا اللّه َ ذِکراً خالِصاً تَحْیَوا بِهِ أفضَلَ الحیاهِ و تَسلُکُوا به طُرُقَ النجاهِ؛ خدا را خالصانه یاد کنید، تا بهترین زندگى را داشته باشید و با آن راه نجات را بپویید (بحار الأنوار، ٧٨/٣٩/١٦). 

۳.۲. بازیچه و بی‌ارزش بودن زندگی مادی دنیوی: اگر دنیا ارزشی دارد، از آن حیث است که می‌تواند ابزاری باشد برای نیل به سعادت اخروی و زندگی واقعی وگرنه به سبب زوال ‌پذیری و و توأم بودن آن با سختی‌ها و... ارزش واقعی ندارد و جز بازیچه‌ای موقتی برای کسانی که از خدا غافل شده‌اند نیست. لذا قرآن کریم می‌فرماید: 

- «وَ ما هذِهِ الْحَیاه ُالدُّنْیا إِلاّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الاْخِرَةَ لَهِی َالْحَیَوَانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ این زندگانى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازى نیست. زندگانى واقعى سراى آخرت است، اگر مى‌دانستند.» (سوره‌ی عنکبوت، آیه‌ی ٦٤) 

«بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاة َالدُّنْیَا وَ الاْخِرَةُ خَیْرٌ و أبْقَى بلکه زندگى دنیا را بر می‌گزینند، در حالى که آخرت بهتر و ماندگارتر است.» (سوره‌ی الأعلى، آیات ١٦ و ١٧) 

- «فَأَمّا مَنْ طَغَى وَ آثَرَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِیَ الْمَأْوَى پس هر که طغیان کرده و زندگى این جهانى را برگزیده، جهنم جایگاه اوست.» (سوره‌ی النازعات، آیات ٣٧ و ٣٩) 

- «وَ ما الْحَیاةُ الدُّنْیا إلاّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدّارُ الآخِرَهُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ أفَلاَ تَعْقِلُونَ و زندگى دنیا چیزى جز بازیچه و لهو نیست و سراى آخرت براى پرهیزگاران بهتر است، آیا نمى‌اندیشید؟» (سوره‌ی أنعام، آیه‌ی ٣٢) 

۴.۲. متأثر بودن خوشی و ناخوشی «زندگی» از عوامل غیر مادی: بر حسب جهانبینی الهی، خوشی و ناخوشی دنیا صرفاً متأثر از بهره‌مندی یا فقدان امکانات مادی دنیوی نیست، بلکه اساساً خوشی و شیرینی زندگی در این دیدگاه تعریف دیگری دارد و عوامل فراهم‌ کننده‌ی مجزایی برای آن تعریف شده است؛ برخی از آن‌ها عبارت است از: 

- رسول اکرم (صلی الله علیه و آل): مُداراهُ النّاسِ نِصفُ الإیمانِ و الرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَیشِ؛ مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمى و مهربانى کردن با آنان نصف زندگى است (الکافی، ٢/١١٧/٥). 

- حضرت على (علیه السلام): ما زالَتْ نِعمَهٌ و لا نَضارَهُ عَیشٍ إلاّ بذُنوبٍ اجتَرَحُوا، إنّ اللّه َ لَیسَ بِظَلاَّمٍ لِلعَبیدِ هیچ نعمتى و هیچ خرّمى زندگى‌اى زایل نشد، مگر به سبب گناهانى که مرتکب شدند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمى‌کند (الخصال، ٦٢٤/١٠). 

- حضرت على (علیه السلام): السّهَرُ أحَدُ الحیاتَینِ شب‌زنده‌دارى یکى از دو زندگى است (غرر الحکم، ١٦٨٤). 

- حضرت على (علیه السلام): لا تَهنَأُ حَیَاةٌ مَع مَخافَهٍ و عدمُ العقلِ عدمُ الحیاهِ، و لا تُعاشَرُ الأمواتُ زندگى توأم با ترس گوارا نیست. نابخردى نیز مُردن است و کسى با مردگان معاشرت نمى‌کند (غرر الحکم،ح 1426). 


- امام صادق (علیه السلام): یَعیشُ النّاسُ بإحسانِهِم أکثرَ مِمّا یَعیشُونَ بأعمارِهِم و یَموتُونَ بذُنوبِهِم أکثرَ مِمّا یَموتُونَ بآجالِهِم مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگى کنند، با احسان و نیکوکارى خویش مى‌زیند و بیش از آن که به سبب فرا رسیدن اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خویش مى‌میرند (بحار الأنوار، ٥/١٤٠/٧). 

۵.۲. پرهیز از دلبستگی و توجه افراطی به زندگی دنیوی: استفاده از مواهب مادی در حد نیاز نه تنها اشکالی ندارد، بلکه ضرورت و مقتضای تداوم حیات مادی است؛ ولی هرگونه دلبستگی و توجه افراطی بدان مورد نکوهش واقع شده است: 

- رسول اکرم (صلی الله علیه و آل): إنَّ اللّه َ تَعَالى یُعطی الدُّنیا على نِیّهِ الآخِرهِ و أبى أنْ یُعطیَ الآخرهَ على نِیّهِ الدُّنیا خداوند متعال دنیا را با نیّت آخرت [به آدمى] مى‌دهد، اما از دادن آخرت با نیّت دنیا اِبا دارد (جامع‌الصغیر، ١/٢٩٢/١٩١٧). 

- رسول اکرم (صلی الله علیه و آل): مَن أصبَحَ و أمسى و الآخِرهُ أکبرُ هَمِّهِ جَعلَ اللّه ُالغِنى فی قلبِهِ و جَمَع لَه أمرَهُ، و لَم یَخرُج مِن الدُّنیا حتّى یَستکمِلَ رزقَهُ و مَن أصبحَ و أمسَى و الدُّنیا أکبرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللّه ُالفَقْرَ بینَ عینَیهِ و شتَّتَ علَیهِ أمْرَه و لَم یَنَلْ مِن الدُّنیا إلاّ ما قُسِمَ لَهُ هر آن کس که در شب و روز بزرگ‌ترین همّش آخرت باشد، خداوند بى‌نیازى را در دل او جاى مى‌دهد و کارش را سامان مى‌بخشد و از دنیا نمى‌رود، مگر وقتى‌که روزى‌اش را کامل دریافت کرده باشد و هر آن کس که شب و روز، بزرگ‌ترین همّش دنیا باشد، خداوند فقر را در بین دو چشم او قرار مى‌دهد (همیشه چشمش گرسنه دنیا است) وکارش را پریشان مى‌سازد و از دنیا به چیزى بیش از قسمت خود نمى‌رسد (بحار الأنوار، ٧٧/١٥١/١٠٤). 

حضرت على (علیه السلام): اُحَذِّرُکُمُ الدنیا، فَإنّها غَرّارهٌ، و لا تَعدُو ـ‌إذا هِیَ تَناهَتْ إلى اُمْنِیَّهِ أهلِها‌ـ ما قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ: «و اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیاهِ الدُّنیا کَماءٍ أنزَلْناهُ مِن َالسماءِ فاختلَطَ بِهِ نَباتُ الأرضِ فأصبَحَ هَشیما تَذْرُوهُ الرِیاحُ و کانَ اللّه ُ عَلى کلِّ شَیءٍ مُقتَدِرا» شما را از دنیا پرهیز مى‌دهم؛ زیرا که بسیار فریبنده است ـ‌و زمانى هم که دنیا پرستان به آرزوى خود برسند‌ـ دنیا از این توصیف خداوند عزّ و جلّ فراتر نیست که «براى آنان زندگى دنیا را مثل بزن که مانند آبى است که آن را از آسمان فرو فرستادیم، سپس گیاه زمین با آن درآمیخت و [چنان] خشک گردید که بادها پراکنده‌اش کردند و خداست که همواره بر هر چیزى تواناست.» (سوره‌ی کهف، آیه‌ی ٤٥) و (نهج‌السعاده، ٣/٢٨٤) 

امام صادق (علیه السلام): مَن أحَبَّ الحیاهَ ذَلَّ هر که شیفته زندگى شود، خوار گردد (الخصال، ١٢٠/١١٠). 

در جهان‌بینی الهی، هر زیستنی زندگی نیست، بلکه باید برخی اقتضائات مانند خداشناسی و توحید در آن موجود و برخی موانع همچون ذلت‌پذیری و معصیت در آن مفقود باشد تا اسم زندگی بر آن صدق کند. 

۶.۲. بهرهگیری بیش از حد کفاف، عامل تباهی زندگی: بر حسب جهانبینی الهی، انسان در زندگی دنیایی مسافری بیش نیست که مقصدش زندگی آخرت است و زندگی دنیا، منزلگاه و مسافرخانه‌ی سر راهی اوست و ناگفته پیداست که راحتی هر مسافری در سبک‌بالی اوست: 

- رسول اکرم (صلی الله علیه و آل): اعمَلْ لِدُنیاکَ کأنّکَ تَعیشُ أبدا و اعمَلْ لآخرتِکَ کأنّکَ تَموتُ غَدا براى دنیاى خود چنان کار کن که گویى تا ابد زنده‌اى و براى آخرتت چنان کار کن که گویى همین فردا خواهى مُرد (تنبیه‌الخواطر، ٢/٢٣٤). 

رسول اکرم (صلی الله علیه و آل): اُترُکوا الدنیا لأهلِها فإنّه مَن أخَذَ مِنها فوقَ ما یَکفِیهِ أخَذَ مِنحَتفِهِ و هُوَ لا یَشعُرُ دنیا را براى اهلش واگذارید؛ زیرا هر که از دنیا بیش از حدّ کفایت خود برگیرد، نادانسته، مرگ خود را شتاب بخشیده است (کنزالعمّال، ٦٠٥٨). 

۷.۲. هر زیستنی زندگی نیست: در جهان‌بینی الهی هر زیستنی زندگی نیست، بلکه باید برخی اقتضائات مانند خداشناسی و توحید در آن موجود و برخی موانع همچون ذلتپذیری و معصیت در آن مفقود باشد تا اسم زندگی بر آن صدق کند: 

- امام صادق (علیه السلام): المَوتُ فی طاعهِ اللّه ِ أحَبُّ إلَیَّ مِن الحیاهِ فی مَعصیهِ اللّهِ و الفَقرُ فی طاعهِ اللّه ِ أحَبُّ إلَیّ مِن الغِنى فی مَعصیهِ اللّه ِ و البلاءُ فی طاعهِ اللّه ِ أحَبُّ إلَیّ مِن الصِّحّهِ فی مَعصیهِ اللّه مرگ در راه طاعت خدا را خوش‌تر دارم از زندگى آلوده به معصیت خدا و فقر در راه طاعت خدا را دوست‌تر دارم تا ثروت با نافرمانى خدا و بلا و سختى دیدن در راه طاعت خدا برایم خوشایندتر است از سلامت و عافیت در معصیت خدا (بحار الأنوار، ٨١/١٧٣/٩). 

امام حسین (علیه السلام): مَوتٌ فی عِزٍّ خَیرٌ مِن حیاهٍ فی ذُلٍّ و أنشَأ (ع) یَومَ قُتِلَ: 

 الموتُ خیرٌ من رُکُوبِ العارِ        و العارُ أولى من دُخُولِ النارِ 

مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است. آن حضرت در روز شهادت خود این ابیات را مى‌خواند: مرگ بهتر است از ننگ و ننگ سزاوارتر از آتش [دوزخ] است، به خدا سوگند که نه ننگ را به خود راه دهم، نه آتش‌را (المناقب لابن شهرآشوب، ٤/٦٨). 

حضرت على (علیه السلام): لا حیاهَ إلاّ بالدِّینِ و لا مَوتَ إلاّ بجُحودِ الیَقینِ، فاشْرَبوا العَذْبَ الفُراتَ یُنَبِّهْکُم مِن نَوْمَهِ السُّباتِ و إیّاکُم و السَّمائم المُهْلِکاتِ زندگى جز به دیندارى نیست و مرگ جز با از دست دادن یقین نیست. پس از آبشیرین و گوارا (اسلام ناب) بنوشید، تا شما را از خواب غفلت بیدار کند و از سموم کشنده (دین‌هاى ساختگى) بپرهیزید (الإرشاد، ١/٢٩٦). 

حضرت على (علیه السلام): التّوحیدُ حیاهُ النّفْسِ توحید حیات جان است (غرر الحکم، ٥٤٠). 

۸.۲. رفاه‌زدگی خط قرمز زندگی: اسلام مانع رفاه زندگی نیست، بلکه انسان را دعوت به زندگی بهتر و سالم‌تر می‌کند. اسلام از رفاهی که افراطی و سرطانی باشد و تن‌پروری در آن باشد، بر حذر می‌دارد؛ توصیه‌ی اسلام اجتناب از تجمل‌گرایی، اشرافی‌گری و انگشت‌نما شدن در بهره‌برداری از مواهب مادی دنیوی است: 

رسول اکرم (صلی الله علیه و آل): ابن مسعود! آن که در دنیا با نازپروردگى زیست مى‌کند، چه سودى مى‌برد آن‌گاه که در آتش جاودانه مى‌گردد؟! «آنان به جلوه‌ی بیرونى زندگى دنیا آگاه‌اند، اما از آخرت بى‌خبرند» خانه‌ها مى‌سازند، کاخ‌ها بر پا مى‌کنند، مسجدها را به زیور مى‌آرایند،مقصد همه‌ی تلاش‌هایشان تنها دنیاست و به آن روى آورده‌اند و دل‌بسته‌اند. 

خداىِ آنان شکم‌هایشان است. خداىِ برترین فرموده است: «با این پندار که همواره زنده‌اید، دژها و کاخ‌ها برمى‌افرازید؟ و به گاه انتقام‌گیرى، همچون سرکشان رفتار مى‌کنید؟پس تقواى خدا را پیش گیرید و از من فرمان برید» و نیز خداى برترین فرموده است: «آیا دیده‌اى آنکه هوسش را خداى خود گرفت و خدا با وجود علم گمراهش ساخت و بر گوشو دلش مهر نهاد و بر دیده‌اش پرده انداخت؟ پس از خدا چه کسى هدایتش خواهد کرد؟آیا پند نمى‌گیرید؟» چنین کسى جز منافق نیست که هوس خویش را دین خود ساخته و شکمشرا خداى خویش؛ از هر چه دلش بخواهد، خواه حلال و خواه حرام، نمى‌پرهیزد. خداىبرترین فرموده است: «اینان به همین زندگى پست خشنودند، اما این زندگى در برابرزندگى آخرت تنها کالایى ناچیز است» ابن مسعود! محراب‌هاى اینان زنانشان‌اند،شرافت ایشان در درهم و دینار است، همه‌ی توانشان را در راه شکم خود به کار مى‌گیرند. اینان در میان بَدان، بدترین‌اند، هم خاستگاه فتنه‌اند و هم بازگشتگاه آن. ابن مسعود! سخن خداى برترین چنین است: «مگر نمى‌دانى اگر سال‌ها آنان رابرخوردار کنیم، آن‌گاه عذاب موعود به آن‌ها رسد آنچه از آن برخوردار مى‌شدند بهکارشان نمى‌آید؟» (مکارم‌الأخلاق، ٢/٣٤٤ /٢٦٦٠) 

۹.۲. مذمت دلبستگی و فریفته شدن به زینت‌ها و جاذبههای مادی زندگی: 

- قرآن کریم: «اَلْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَهُ الحَیاهِ الدُّنْیا و الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوابَاً وَ خَیْرٌ أَمَلاً دارایى و فرزندان زیورهاى زندگى دنیا هستند و کردارهاى نیک، که همواره بر جاى مى‌ماند، نزد پروردگارت بهتر و امید بستن به آن‌ها نیکوتر است.» (سوره‌ی کهف، آیه‌ی ٤٦) 

- قرآن کریم: «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَه ُالْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّهَ فَقَدْ فَازَ وَ مَا الْحَیاهُ الدُّنْیا إلاّ مَتاعُ الْغُرُور هر نفسى مرگ را مى‌چشد وبه تحقیق در روز قیامت مزد اعمال شما را به تمامى خواهند داد و هر کس را از آتشدور سازند و به بهشت درآورند به پیروزى رسیده است و این زندگى دنیا جز متاعىفریبنده نیست.» (سوره‌ی آل عمران، آیه‌ی ١٨٥) 

- قرآن کریم: «یَا أَیُّهَا النّاسُ إنَّ وَعْدَ اللّه ِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّه ِ الْغَرُور اى مردم! وعده‌ی خدا حق است. مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد و آن شیطان فریبنده به خدا مغرورتان بگرداند.» (سوره‌ی فاطر، آیه‌ی ٥) 

- قرآن کریم: «ذلِکُم بِأَنَّکُمُ اتَّخَذْتُم آیاتِ اللّه ِ هُزُواً وَ غَرَّتْکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا فَالْیَوْم َلایُخرَجُون مِنْهَا وَ لاَ هُمْ یُسْتَعْتَبُونَ و این به کیفر آن است که آیات خدا را به مسخره مى‌گرفتید و زندگى دنیوى شما را بفریفت. پس، امروز کسى ازاین آتش بیرونشان نبرد و کسى عذرشان را نپذیرد.» (سوره‌ی جاثیه، آیه‌ی ٣٥) 

۱۰.۲. دوری از صاحبان نگاه ناصواب به زندگی: جهان‌بینی الهی نه تنها ترسیم زیبا و دقیقی از زندگی دنیوی را به خداپرستان ارائه می‌نماید، بلکه از مصاحبت و نزدیکی با افرادی که تحت لوای جهان‌بینی مادی هستند نیز بر حذر می‌دارد؛ به دلیل آنکه آن‌ها به سبب وجود افکار و اندیشه‌های غلط و شیطانی در قلوبشان، همچون افراد مریض هستند و مرضشان مسری است. لذا، توصیه به تولی و تبری در اینجا نیز و البته به گونه‌ی خاص خودش جریان دارد: 

- قرآن کریم: «فَأعرِض عَن مَّن تَوَلّى عَن ذِکرِنا وَ لَم یُرِد إلاّ الحَیاةَ الدُّنیا* ذلِکَ مَبلَغُهُم مِنَ العِلم ِإنَّ رَبَّک هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهتَدَى پس، تو نیز از کسى که ازسخن ما روی‌گردان مى‌شود و جز زندگى دنیوى را نمى‌جوید اعراض کن؛ منتهاى دانش آنان همین است. پروردگار تو به آنکه از راهش گمراه مى‌شود یا به راه هدایت مى‌افتد داناتر است.» (سوره‌ی نجم، آیات ٢٩ و ٣٠)*

روز بسیج جامعه پزشکی گرامی باد

۸ اسفند سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی حضرت ‏زهرا (س) و شهادت جمعی از پزشکان و پیراپزشکان بسیجی (روز بسیج جامعه پزشکی) گرامی باد. 

دلنوشته خودم

هرگاه چشمم به چهره نورانیتان می افتد و هر بار پای حرفهای دلنشین و جسورتان می نشینم، دلم آرام می گیرد و خیالم راحت می شود از اینکه رهبری دارم چنین مقتدر که برای ما آرامش جان و برای دشمن پایان زندگی ست. قدمهای استوارتان شیشه امید دشمن را خرد کرده و سربازانت را لبریز از امید ساخته. 

چه بگویم که نجواهای دلم بسیار است. کدام خوی تان را وصف کنم که زبانم توان بیان عین سرشت زیبای درونتان را داشته باشد. 

چگونه حقم را ادا کنم به پدری که خون دل می خورد اما خم به ابرو نمیاورد که مبادا آب در دل فرزندانش تکان بخورد. 

رهبرم پیرو راهت هستیم. اشاره کنی ما سربازانت جان فدا می کنیم. 

ای بزرگوار مردمت غیرت دارند نمی گذاریم دشمن نگاهی چپ به شما و اسلام داشته باشد. ما فرزندان غیور مردانی هستیم که 8 سال برای حفظ ناموس در مقابل دشمن ایستادند و جان فدا کردند، خون آن بزرگ مردان در رگهایمان جاریست، قطعا نخواهیم گذاشت تلاششان، خونشان، بصیرتشان را خون خوارانی مانند آمریکا پایمال کند. 

خدا را سپاس گذارم که در تقدیر مردم ایران شما را قرار داد. بزرگی که هرطور شده با بصیرت منطقی حاضر نخواهد شد ذره ای از خاک اسلام دست شیاطین و ظالمان افتد. 

سید علی مرتضوی ۹۲/۱۰/۲۳

قمقهٔ آبی که بین سیصد نفر تقسیم شد

تمام طول یک و نیم کیلومتری خاکریز را طی کرد، با این حال کسی درِ قمقمه را باز نکرد و سرانجام قمقهٔ آب بین سیصد نفر تقسیم شد. 

سیدمجید کریمی فارسی یکی از رزمندگان لشکر ویژه ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس به مناسبت همزمانی این ایام با روزهای به یادماندنی عملیات غرورآفرین والفجر۸، به بیان خاطره‌ای از این عملیات پرداخت. 

"افتادیم وسط عراقی‌ها. آتش سنگین دشمن، عقبهٔ ما را مسدود کرد. پارازیت‌های شدید آن‌ها نیز ارتباط بی‌سیم ما را با فرماندهی عملیات ناممکن ساخت. با سیصد نفر نیروی تشنه، گرسنه و بدون مهمات در محاصرهٔ دشمن، مقاومت می‌کردیم. 

با اینکه زمستان بود، ولی تلاش، جست و خیزِ بی‌امان بچه‌ها، عطش را در وجودشان شعله‌ور می‌ساخت. یکی از رزمند‌ه‌ها، قمقه‌ای آب پیدا کرد. خودش مجروح و بی‌رمق بود، ولی قطره‌ای از آن را ننوشید. به اطرافیانش تعارف کرد، اما کسی لب به آن نزد. تمام طول یک و نیم کیلومتری خاکریز را طی کرد، با این حال کسی درِ قمقمه را باز نکرد. سرانجام قمقهٔ آب، تقسیم شد بین سیصد نفر. آن‌جا بود که دیگر یقین پیدا کردم پیروزی با ما خواهد بود. 

ساعتی گذشت، یک جیپ عراقی با سرعت از پشت سر به طرف ما آمد. گفتم: "کسی شلیک نکند". وقتی ایستاد، دو نفر از رزمنده‌ها که از بچه‌های لشکر ما نبودند، از آن پیاده شدند. گفتند: "شما غذا و مهمات می‌خواستید؟!" 

مانده بودیم چه بگوییم. مهماتشان‌‌ همان چیزهایی بود که ما نیاز داشتیم. آر. پی. ‌جی، کلاشینکف، مهمات تیربار و خمپاره شصت. نه کسی عقب رفته بود و نه بی‌سیمی کار می‌کرد."...

شهید هلیسائی؛ شهیدی که می‌خواست همانند پیامبر روزه بگیرد

شهید هلیسائی ۶ سال بیشتر نداشت که می‌خواست همانند حضرت محمد(ص) با یک خرما روزه بگیرد ولی بیشتر از یک روز نتوانست. روز دوم که خواست با یک خرما روزه بگیرد سرش گیج رفت و به زمین افتاد. 

پاسدار شهید "صادق هلیسائی" فرزند رحیم علی متولد ۱۳۴۱ تهران است. او در سن ۲۴ طی عملیات کربلای پنج بر اثر سوختگی در آتش در روز هفتم اسفندماه ۱۳۶۵ به درجه والای شهادت نائل شد. 

"کبری هلیسائی" خواهر شهیدان رضا و صادق هلیسائی در خصوص برادر شهیدش صادق هلیسائی چنین اظهارکرد: شهید صادق هلیسائی دراهواز به دنیا آمد. به علت موقعیت شغلی پدرمان به تـهران آمدیم. تصیلات ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند. سپس به دلایلی مجددا به اهواز بازگشتیم و در هنرستان، رشته راه و ساختمان را برگزید و دیپلمـش را در این رشته اخذ کرد. 

وی گفت: هنوز به سن تکلیف نرسیده بود که نمازش را درمسـجد می‌خواند. بسیار متین و با وقار بود، زمانی که با من و سایر خواهرهایــش صحبت می‌کرد به صورتمان نگاه نمی‌کـرد. ذکـرالحمــدالله همیشه بر زبانش جاری بود و در تمام مسائلی که رخ می‌داد این ذکر را تکرار می‌کرد. زیبا قرآن تلاوت می‌کرد، در ادای نماز شب مداومت داشت و در حین نقشه کشـی و یا درس خوانـدن، قرآن زمزمه می‌کرد. در کنـار درس و کار بسیار به ورزش به ویژه فوتبال و کوهنوردی می‌پرداخت. اهمیت فراوانی بر صدقه دادن قائل بود. 

روزه گرفتن همانند پیامبر 

هلیسائی اضافه کرد: ۶سال بیشتر نداشت که می‌خواست همانند پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) با یک خرما روزه بگیرد ولی بیشتر از یک روز نتوانست. روز دوم که خواست با یک خرما روزه بگیرد سرش گیج رفت و به زمین افتاد. پدرم سراسیمه بالا سرش رفت و او را به بیمارستان رساندند. 

وی افزود: یکی از کارهای ابتکاری که صادق عـلاوه بر تمـام فعالیت‌ها واقدامات مبـارزاتی دیگر انجـام مـی داد یادگیری زبان انگلیسـی بـود. اعلامیه‌های امام(ره) را ترجمه می‌کرد و در میان خارجی‌هایی که در اهواز بودند پخش می‌کرد. خاله‌اش سه دختر داشت. زمانی که صادق می‌خواست ازدواج کند، یکی از دختر خاله‌هایش را به او پیشنهاد کردیم. بعد از مطرح کردن، ایشان با این وصلت موافقت کرد، زمانی که قرار شد عقد کند چون جنگ تازه شروع شده بود واهواز به علت حمله عراق به صورت نیمه تعطیل در آمده بود؛ همه چیز را برای مراسم از تهران تهیه کردیم. همه همکارانش از سپاه دعوت شده بودند. قبل از هر چیز نماز جماعت برپا و سپس مراسم عقد برگزار شد. 

هلیسائی اذعان کرد: در سال ۱۳۶۱، زمانی که در اهواز در سپاه شاغل بود با داشتن سه فرزند، ۱۵روز از سپاه مرخصی گرفت تا برای کنکور آماده شود. آزمون داد و در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی قبول شد. طراحی‌های بسیاری را به او محول می‌کردند؛ طراحی و نقشه برداری مدرسه عالی شهید مطهری از جمله کارهای تحقیقاتی بود که به صادق محول شد. 

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه پیش نیامد که با مادر و پدرمان بلند صحبت کند و حتی زمانی که ازدواج کرد، وقتی خودش دارای اولاد شد، پیش نیامد که از محبتش نسبت به من و پدرمان و حتی خواهران و برادرانمان کم شود و به ما بی‌احترامی کند. 

خواهر شهید هلیسائی اضافه کرد: زمانی که در دانشگاه بود خیلی دغدغه داشت که نمازخانه و مسجد دانشگاه را فعال کند. همزمان با تحصیل در دانشگاه در مدرسه هم تدریس می‌کرد. در یادگیری درس‌هایش خیلی زرنگ و دقیق بود. قبل از شهادت یک روز که کتابهای درسی‌اش را نگاه می‌کردم دیدم که با خودکار قرمز بالای صفحه نوشته است «شهید صادق هلیسائی». 

نام فرزندش را در خواب دید و به او الهام شد 

وی گفت: نام فرزندانش زمانی که در مناطق عملیاتی جنوب بود در خواب به او الهام شده بود. وقتی دخترش «کوثر» می‌خواست متولد شود در خواب دیده بود که سوره کوثر را می‌خواند، در همین حین حضرت زهرا(س) بر او وارد شده بود. بدین ترتیب اسم دخترش را کوثر گذاشت. 

هلیسائی افزود: یک شب که نماز شب می‌خواند، به سجده که رفت حس کرد که فردی نورانی سوار بر اسب در هاله‌ای از نور وارد خانه می‌شود. همین که خواسته بود سر از سجده بردارد، آن آقا دستش را پشت سر او گذاشته بود و گفته که لازم نیست بلند شوی، فقط تا می‌توانی سجده‌ات را طولانی کن! این کلام را سه بار تکرار کرده بود. 

فرمانده مرکز پیام تیپ امام حسن(ع) 

خواهر شهید هلیسائی اذعان کرد: در آغازین روزهای تاسیس سپاه پاسداران صادق با شوق زائد الوصفی به عضویت سپاه در آمد. در‌‌‌ همان ابتدای ورود مسئول ناحیه دو مقاومت بسیج در اهوازشد، مسئول دفتر فرماندهی سپاه اهواز، فرماندهی مرکز پیام تیپ امام حسن(ع) از دیگر مسئولیت‌های صادق هلیسائی بود. 

وی اضافه کرد: فعالیت اصلی‌اش عضویت در گروه مهندسی – رزمی قرارگاه خاتم الانبیا بود البته در عملیات‌های متعددی هم شرکت داشت از جمله طریق القدس، بیت المقدس، والفجر مقدماتی، کربلای چهار و... 

و سرانجام در عملیات کربلای پنج به عنوان نیروی رزمی شرکت کرد و به همراه برادرمان شهید شد.

سرعت عمل نقش بسیار مهمی در پیروزی کربلای ۵ داشت

یکی از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس گفت: به نظر من سرعت عمل، نقش بسیار مهمی در پیروزی عملیات کربلای 5 داشت.تنها انجام عملیات نمی توانست در این پیروزی بزرگ موثر باشد. 

"فیض الله آلاک" از رزمندگان لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب در خصوص عملیات کربلای ۵ گفت: عملیات کربلای ۵ با رمز یا زهرا (س) و با هدف آزاد سازی مناطق تحت اشغال و مقابله با تجاوز دشمن، در منطقه‌ی‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد. یکی از ارزشمند‌ترین مناطق، منطقه شلمچه بود که دشمن در آن مستحکمترین مواضع و موانع را داشت. 

وی افزود: رزمندگان پس از شکستن دو پاتک عراق به سمت شلمچه پیشروی کردند و با تصرف دو موضع در کانال پرورش ماهی موقعیت خود را مستحکم کردند. دشمن در تلاش بود رزمندگان را از ضلع غربی دور کند. در هر پاتک، رزمندگان خودی با تحمیل تلفات به یگان‌های دشمن، آن‌ها را عقب می‌راندند و در نتیجه یگان‌های دو قرارگاه قدس و نجف موفق شدند اهداف عملیات را به ثمر برسانند. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر من سرعت عمل، نقش بسیار مهمی در پیروزی عملیات کربلای ۵ داشت. تنها انجام عملیات نمی‌توانست در این پیروزی بزرگ موثر باشد. 

وی اذعان کرد: من و دوستم «عبدالله ملکی» که از زمان کودکی با هم بودیم برای عملیات آماده شدیم. هر دو تک تیر انداز بودیم ساعت ۱ شب بود که به هم قول دادیم که از هم جدا نشویم و همدیگر را گم نکیم. ابوالفضل افشار فرمانده گردان، دستور حمله را صادر کرد. وقتی از سنگر‌ها بیرون آمدیم تا حمله را آغاز کنیم ناگهان عبدالله را گم کردم. 

آلاک ادامه داد: بعد از ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه دم دم‌های صبح از عملیات برگشتیم. بین اهواز و آبادان در پادگانی مستقر شدیم تا از آنجا به دهلران برویم. بعد از ۲ شب استقرار در دهلران به سمت گیلان غرب راهی شدیم. 

شهیدی که برای شهادتش، نذر می‌کرد 

این رزمنده ۸ سال دفاع مقدس اضافه کرد: خیلی به دنبال عبدالله گشتم. حدود ۲۵ روز گذشت. خبر شهادت عبدالله را به من رساندند. خیلی برایش خوشحال شدم چون همیشه آرزوی شهادت داشت. از این می‌ترسیدم که اسیر شده باشد. او می‌گفت اگر می‌خواهی برای من کاری انجام دهی برایم دعا کن شهید شوم. خوشا به حال آنهایی که به آنچه خواستند رسیدند و همانند گل بودند و خداوند آن‌ها را برد. فقط مؤمنان خدا هستند که مردن در راه خدا را به مردن در رختخواب ترجیح می‌دهند. 

آلاک در معرفی این شهید بزرگوار گفت: عبدالله ناصری متولد ۱۳۴۸ و در زنجان متولد شد. خانواده او بسیار مذهبی و متدین بودند. بسیار نذر می‌کرد که شهید شود و بالاخره در سال ۴/۱۲/۶۵ در عملیات کربلای ۵ به درجه والای شهادت نائل شد.

اقتدار

 

 

 

 

 

موشک‌های ایرانی توان نابودی سامانه‌های دفاع ضد موشکی را دارند/ سیلوهای پرتاب موشک در اختیار ایران و 3 ابرقدرت جهان

موشک‌های‌ ایرانی که از پرتاب‌گرهای‌ متحرک استفاده می‌کنند و دارای سوخت جامد هستند، می‌توانند به سرعت آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز به سرعت محل را ترک کنند. همچنین نسل های جدید موشک شهاب 3 به سرهای جنگی خوشه‌ای مسلح شده‌اند که حاوی 1000 بمبلت است. 

اندیشکده آمریکایی CSIS از جمله مراکز مهم مطالعاتی در آمریکا محسوب می‌شود که هر ساله در حوزه‌های مختلفی از جمله مسائل سیاست خارجی، نظامی و تسلیحات کشتار جمعی گزارشات مختلفی را منتشر می‌کند. این گزارش که به قلم آنتونی کوردزمن نوشته شده است به تاثیر پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران بر توازن نظامی خلیج فارس می‌پردازد. البته در این گزارش نیز در بسیاری از موارد به ادبیات مشابه با صحبتهای مقامات تندرو و جنگ طلب در کاخ سفید و دولت آمریکا برمی خوریم. 

هرچند گزیده این گزارش در رسانه‌های کشورمان منتشر شده اما نظر به اهمیت برخی تحلیل‌ها و اعترافات موجود در خصوص تقویت توان موشکی ایران در سالهای اخیر، با توجه به تهدیدات اخیر برخی مسئولان آمریکایی، خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود. 

در ابتدای این گزارش با عباراتی نظیر ایران به دنبال سلاح اتمی، خطر موشکهای دوربرد ایران و یا احتمال حمله موشکهای هسته‌ای ایران به خاک آمریکا تلاش شده ادعاهای واهی برخی مقامات غربی و صهیونیستی همچنان زنده و مهم جلوه داده شود. 

یکی از اولین نکاتی که در این گزارش توجه خواندنه را به خود جلب می‌کند بحث عدم اشراف غربی‌ها به توان نظامی و خصوصا موشکی ایران است. در حوزه‌های گوناگون مثل پیشرفت برنامه‌های تحقیقاتی ایران، دقت و قدرت تخریب موشکهای ایرانی، تعداد آن‌ها، سیلوهای زیرزمینی و پرتابگرهای متحرک و در بسیاری دیگر از مولفه‌ها شاهد این نکته هستیم که طرف غربی نتوانسته است به یک تخمین صحیح از توانایی‌های ایران دست پیدا کند. 

در این گزارش در ابتدا نگاهی به تاریخچه برنامه موشکی ایران شده و از راکتهای ایرانی مثل سری زلزال و شاهین به عنوان اولین گام‌های ایران در صنعت موشکی یاد شده است. 

 

موشک زلزال 

در ادامه این گزارش اینگونه آمده است: ایران در دو دهه اخیر تاکید زیادی را بر روی موشکهای بالستیک به منظور مقابله با تهدید اسراییل و نیروهای ائتلاف در منطقه و همچنین قدرت نمایی در خاورمیانه داشته است. ایران از زمان جنگ خود با عراق در دهه ۱۹۸۰ میلادی برنامه موشکی خود را آغاز کرده و امروزه با داشتن بیش از ۱۰۰۰ فروند موشک که برد آن‌ها بین ۹۰ تا ۱۲۰۰ مایل است دارای بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی در بین کشورهای منطقه است. 

در گزارش سال ۲۰۱۲ وزارت دفاع آمریکا که در این مقاله به آن استناد شده است، این گونه آمده است: تمرینات موشکی در ایران در نقاط مختلف این کشور به صورت معمول ادامه یافته است. ایران کار بر روی ارتقاء موشکهای بالستیک خود خصوصا گونه‌ای از موشک شهاب ۳ با برد ۲۰۰۰ کیلومتر به نام «عاشورا» را ادامه داده است. ایران به غیر از ارتقاء در حوزه کمیت، قدرت تخریب و دقت موشکهای فعلی خود را افزایش داده و از سرهای جنگی جدید حاوی بمبلت‌ها را نیز برای آن‌ها نصب کرده است. 

تحلیلگر مشهور این گزارش تاکید می‌کند که «نیروی موشکی ایران به طور کلی بر پایه واحدهای متحرک است که موقعیت خاصی برای پرتاب نیاز ندارد.» 

یکی از نکاتی که مکررا در این گزارش بیان می‌شود بحث موشکهای قاره پیما و هدف قرار دادن آمریکا توسط موشکهای ایرانی است و در بخش‌های مختلفی از این گزارش به بهانه‌های گوناگون عنوان می‌شود که هدف نهایی ایران داشتن موشکهای بالستیک قاره پیما با توانایی رسیدن به خاک آمریکا است. 

در بخش راکت‌ها و موشکهای کوتاه برد، این گزارش به سامانه‌هایی همچون نازعات، زلزال، فاتح ۱۱۰ و خلیج فارس اشاره می‌کند. 

این گزارش برای نمونه از راکت زلزال به عنوان راکتی با سوخت جامد نام می‌برد که در گونه‌های جدید برد آن در حدود ۴۰۰ کیلومتر بوده و یک سر جنگی به وزن ۶۰۰ کیلوگرم را حمل می‌کند. 

موشک فاتح ۱۱۰ از دیگر تولیدات نیروهای مسلح کشورمان است که مورد توجه این گزارش قرار گرفته و درباره آن آمده است: متاسفانه اطلاعات کافی درباره دقت و تعداد عملیاتی این موشک وجود ندارد. به نظر می‌رسد که تولید این سامانه از سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شده و تاکنون صد‌ها فروند از آن‌ها تولید شده است. این موشک تا به امروز تحت دو برنامه ارتقاء اصلی قرار گرفته است و به نظر مدلهای جدید‌تر از سرجنگی سنگین‌تر، برد بیشتر و همچنین یک سامانه هدایت اینرسیایی بهره می‌برند. 

 

موشک فاتح 110 

اندیشکده آمریکایی CSIS همچنین اعلام می‌کند که ایران در آگوست ۲۰۱۲ میلادی از یک گونه ارتقاء یافته این موشک با عنوان خلیج فارس رونمایی کرده و آن را به عنوان یک موشک بالستیک ضد کشتی معرفی کرد. ایران اعلام کرده است که این موشک دارای نوعی سامانه راداری غیر فعال بوده و برد آن در حدود ۳۰۰ کیلومتر است. هر چند که ادعاهای ایران درباره دقت موشک‌های سری خلیج فارس و فاتح ۱۱۰ به نظر حقیقی نبوده و سوالاتی درباره آن وجود دارد.» 

 

موشک خلیج فارس 

به گزارش مشرق، البته در چند سال اخیر چندین بار تصاویر مربوط به آزمایش‌های موشکی سری خلیج فارس و فاتح ۱۱۰ پخش شده و بدون هیچ شکی قابلیت نقطه زنی این موشک‌ها و همچنین تخریب اهداف دریایی برای آن‌ها به اثبات رسیده است. حال با وجود پخش این تصاویر این گونه ادعا‌ها از طرف کار‌شناسان آمریکایی قابل تامل به نظر می‌رسد. 

تحلیلگر مذکور در ادامه با طرح سوالاتی، خطاب به خوانندگان این گزارش می‌نویسد: «اگر ایران بتواند موشکی با سامانه هدف گیری و دقت بالا را تولید کند، کشتی‌های عبوری در منطقه و همچنین نیروهای دریایی آمریکا با تهدید بزرگی رو به رو خواهند شد. حتی ایران می‌تواند با استفاده از این موشک‌ها و شلیک همزمان تعدادی از آن‌ها، به سامانه‌های دفاع ضد موشکی زمین پایه نفوذ کرده و آن‌ها را از بین ببرد. ایران به دنبال استفاده از قایق‌های تندرو و مین برای بستن تنگه هرمز است و با استفاده از این موشک‌ها می‌تواند با کشتی‌های بزرگتری که قصد مقابله با این عملیات را دارند درگیر شود.» 

در بخش دیگر این گزارش به موشکهای سری شهاب ۱ و ۲ اشاره شده است. نویسنده این گزارش معتقد است که این موشک‌ها به ترتیب بر پایه تکنولوژی موشکهای اسکاد بی‌و اسکاد سی ساخته شده‌اند اما این تنها مربوط به سالهای اولیه بوده است و در حال حاضر اطلاعاتی از ارتقاء‌هایی که توسط کار‌شناسان ایرانی بر روی این موشک‌ها ایجاد شده است در دست نیست. 

 

موشک اسکاد B 

بر اساس این گزارش منابع غربی، در حال حاضر چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ فروند موشک شهاب ۱ و ۲ در ایران موجود است. 

جمع بندی کلی این گزارش از موشکهای شهاب ۱ و ۲ این گونه است: 

هر دو موشک مورد نظر از گونه‌ای با پرتابگر متحرک هستند و به دلیل نیاز به پشتیبانی لجستیک در فاصله‌ای نزدیک به پایگاه‌های خود قرار دارند. بر اساس این گزارش موشک «قیام» نمونه پیشرفته‌تر موشک شهاب ۲ به حساب می‌آید. این موشک بردی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر دارد و اولین موشک ایرانی بدون باله در بدنه بوده و می‌توان با سرعت بالا هدف خود را مورد اثابت قرار دهند. 

 

موشک قیام-1 

تحلیل مکور تاکید می‌کند که افزایش تعداد موشکهای بالستیک ایرانی در کنار تولید بومی موشکهای کروز ضد کشتی در ایران و همچنین توسعه اولین موشک کروز برد بلند حمله به اهداف زمینی در ایران نشان می‌دهد که ایران به دنبال این است که از این توان موشکی به عنوان نیرویی بازدارنده و در صورت لزوم بر علیه نیروهای منطقه‌ای و آمریکایی استفاده کند. 

بخش زیادی از این گزارش به بحث موشکهای برد متوسط و بلند ایران می‌پردازد. نویسنده، موشک شهاب ۳ را موشکی با سوخت مایع و پرتابگر متحرک می‌داند. 

به اعتقاد وی، کار‌شناسان غربی نظرات مختلفی را درباره برد و وزن سرجنگی موشک شهاب ۳ مطرح می‌کنند. در حوزه برد نظرات بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر با داشتن یک سر جنگی به وزن ۱ تن را مطرح می‌کنند. 

وی به نقل از این کار‌شناسان می‌نویسد: بر اساس تصاویر موجود از موشک شهاب ۳ معتقد هستند که این موشک تحت چندین گونه از ارتقاء قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به کاهش اندازه بالکهای انتهایی، تغییر جنس بدنه از فولاد به آلومینیوم برای کاهش وزن، کاهش وزن سر جنگی، افزایش طول برای داشتن سوخت بیشتر و همچنین تغییر سامانه‌های هدایتی اشاره کرد. 

 

موشک شهاب 3 

آنتونی کوردزمن اضافه می‌کند: اما شاید مهم‌ترین تغییر در بحث سر جنگی باشد، جایی که سر جنگی قدیمی با شکلی جدید شبیه به سر پستانک نوزاد تغییر یافته است. این سر جنگی برای افزایش شتاب در مرحله ورود مجدد و احتمالا برای انفجار بر بالای هدف که برای استفاده از سر جنگی مجهز به قابلیت «پالس الکترومغناطیسی یا‌‌ همان EMP» لازم است مجهز شده است. 

بر اساس نظر این تحلیلگر موشکی، ارتقاء‌های انجام شده باعث افزایش برد موشک شهاب ۳ به حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر شده است و این در حالی است که بعضی نیز برد این موشک را در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر اعلام می‌کنند. به نظر می‌رسد که افزایش طول موشک و سوخت باعث شده است که زمان کار موتور در حدود ۱۰ ثانیه افزایش یابد که این زمان باعث افزایش برد می‌شود. 

 

 موشک شهاب ۳ با سر جنگی متفاوت

وی اضافه کرده است: بر اساس گزارشات موجود گونه‌هایی از شهاب ۳ از سوخت جامد استفاده می‌کند که این مسئله باعث افزایش توانایی این موشک خصوصا در بحث کاهش زمان پرتاب می‌شود. موشکهایی که از پرتابگرهای متحرک استفاده کرده و دارای سوخت جامد هستند می‌توانند به سرعت آماده پرتاب شده پس از شلیک نیز پرتابگر و خدمه آن به سرعت محل را ترک کنند. بر اساس گزارشات نسل‌های جدید موشک شهاب ۳ به سرهای جنگی خوشه‌ای مسلح شده‌اند که حاوی ۱۰۰۰ بمبلت است. 

در ادامه، نویسنده به گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره در سال ۲۰۱۲ درباره تهدید ایران اشاره می‌کند، در این گزارش ذکر شده است که موشکهای ایرانی دقیق‌تر شده و همچنین از مهمات خوشه‌ای بهره می‌برند: «به غیر از افزایش تعداد موشک‌ها به صورت مداوم، ایران اثرگذاری و مرگباری موشکهای خود را نیز با افزایش دقت و استفاده از سرهای جنگی خوشه‌ای در آن‌ها افزایش داده است.» 

اما گزارش در ادامه خود به موشک سجیل می‌رسد. به نظر می‌رسد که بحث سوخت جامد و افزایش دقت این موشک بسیار مورد توجه کار‌شناسان غربی قرار گرفته است. 

درمورد سجیل در این گزارش آمده است: «موشک سجیل که اولین بار در می‌۲۰۰۹ میلادی آزمایش شد اولین موشک دو مرحله‌ای ایران با سوخت جامد به حساب می‌آید و از سایر موشکهای ایرانی متفاوت‌تر به نظر می‌رسد. تمامی کار‌شناسان برد این موشک را بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر و اکثر آن‌ها برد آن را بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام کرده‌اند. تغییراتی که در سر جنگی این موشک اعمال شده است احتمال شناسایی آن توسط رادار را کاهش می‌دهد.» 

کوردزمن به نقل از نشریه معتبر جینز درباره موشک سجیل معتقد است که «سجیل از سیستم هدایت پیشرفته‌ای استفاده کرده و خطای آن نسبت به خانواده موشکهای شهاب کاهش یافته است. این موشک‌ها با توجه به استفاده از سوخت جامد همیشه آماده پرتاب هستند. البته به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی‌توان اطلاعات کافی درباره تعداد این موشک‌ها و پرتابگرهای آن اعلام کرد.» 

البته این گزارش به موشک عاشورا به عنوان گونه اولیه سجیل اشاره می‌کند. به نظر نویسنده موشک عاشورا گونه اولیه این موشک بوده است که آزمایشات مربوط به آن از سال ۲۰۰۸ به عنوان یک موشک بالستیک با سوخت جامد آغاز شده است و سپس نام آن به سجیل تغییر یافته است. موشکی که در سال ۲۰۰۹ تست شد در حقیقت سجیل ۲ بوده و کار‌شناسان بردی تا حدود ۲۵۰۰ کیلومتر را نیز با داشتن یک سر جنگی ۷۵۰ کیلوگرمی برای آن اعلام کردند. 

 

 موشک‌های دوربرد سجیل (سمت راست) و قدرF (سمت چپ) 

استفاده از سوخت جامد در این موشک از جملات نکاتی مهمی است که در گزارش مذکور به آن اشاره شده و آمده است: استفاده موشک سجیل از سوخت جامد برتری محسوسی نسبت به خانواده شهاب را به این موشک می‌دهد. سجیل تقریبا همیشه آماده پرتاب بوده و با توجه به اینکه از سوخت جامد بهره می‌برد حمل و نقل آن آسان‌تر است و در نتیجه از بقاء پذیری بالاتری در برابر حملات برخوردار است. 

در بخش دیگری از این گزارش به بحث پرتاب گرهای متحرک و سیلوهای زیر زمینی موشکی ایران پرداخته شده است. نویسنده این مقاله معتقد است که استفاده از پرتابگرهای متحرک، بقاء پذیری نیروی موشکی ایران را افزایش داده و به ایران کمک می‌کند که در کمترین زمان به شلیک موشک‌های خود اقدام کند. 

اما در جریان رزمایش موشکی پیامبر اعظم ۶ بود که ایران برای اولین بار از سیلوهای زیر زمینی موشکی خود رونمایی کرد. 

اندیشکده آمریکایی CSIS در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند که ایران در کنار ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین جزء تنها دارندگان سیلوهای زیر زمینی پرتاب موشک است. 

اما تحلیل این گزارش از سیلوهای ایرانی نیز جالب است: «سیلوهای به نمایش در آمده در ایران متفاوت از نمونه‌های چینی، روسی و یا آمریکایی بودند و با تجزیه و دقت به تصاویر پرتاب از آن‌ها می‌توان متوجه شد که قطر این سیلو‌ها به نسبت گونه‌های غیر ایرانی بسیار بزرگ‌تر است که این امر خروج گازهای حاصل از احتراق موتور موشک را آسان‌تر کرده و در کل بخشی از محدودیتهای پرتابگرهای ساخت آمریکا، روسیه و چین در نمونه ایرانی از بین رفته است. البته باید گفت که ایران می‌تواند در آینده با استفاده از سیلو‌ها موشک‌های سنگین‌تر را نیز پرتاب کند.» 

 

سیلوی پرتاب زیر زمینی موشک سپاه

در این گزارش از مقوله دقت به عنوان دغدغه‌های سازندگان موشکهای میان برد و احیانا برد بلند ایران یاد شده است. به نظر کار‌شناسان غربی ایران مدتهاست که به دنیال روشی برای افزایش دقت موشکهای بالستیک خود است. در این گزارش این گونه آمده است که در حال حاضر بخش‌های تحقیق و مطالعاتی ایران در بخش موشکهای بالستیک در سه بخش افزایش دقت، افزایش تولید و همچنین افزایش قدرت تخریب فعال هستند. 

در پایان این گزارش نیز اشاره‌ای به موشکهای کروز ایرانی نیز شده و با تحلیل سناریوهای جنگی درباره احتمال حمله به ایران به جنگهای ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه اشاره و آمده است که چگونه نیروهایی همچون حزب الله لبنان و حماس با استفاده از نیروی موشکی که در مقایسه با ایران بسیار کوچک‌تر و کم توان‌تر است، توانستند به نوعی برابری با اسراییل رسیده و خصوصا از لحاظ روانی جوی از ترس و وحشت را در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کنند.

سوخت موشک‌ها؛ از سجیل ۲۰۰۰کیلومتری تا خلیج‌فارس مقتدر

سوخت یعنی منبعی از انرژی برای تامین نیروی محرکه وسیله مربوطه که می‌تواند خودرو، ترن، هواپیما یا حتی موشک باشد. 

مسلما هر وسیله‌ای که تحرک دارد باید به منبعی از انرژی متصل باشد و ساختار موتور و سیستم پیشران آن نیز باید متناسب با سوخت طراحی شود. 

همانطور که ساختار موتور خودروهای دیزلی با سوخت گازوییل تا حدودی با خودروهای بنزینی تفاوت دارد، در موشک‌ها نیز متناسب با سوخت بکار رفته ساختار موتور تغییر خواهد کرد. 

نخستین نسل از موشک‌های بالستیک بر اساس سوخت مایع طراحی شدند و در این نوع موشک وجود سوخت مایع و یک اکسیدکننده به صورت همزمان برای انجام احتراق و سیستم‌های پیچیده پمپ کننده سوخت نیز الزامیست. 

نخستین سوخت‌های مایع ساخته شده برای موشک‌ها بسیار خطرناک بودند زیرا ذخیره آنها در انبارها و بارگذاری آن در موشک بسیار زمان‌بر بود. 

سوخت مایع برای موشک‌های طراحی شده چند دهه قبل باید در مخازنی تا دمای منفی 252 سانتیگراد نگهداری می‌شد و بارگذاری آن در موشک‌ها باید تا یک ساعت پیش از پرتاب و با پمپ‌های بسیار قوی صورت می‌گرفت که این موضوع مهندسان صنایع نظامی را به این فکر انداخت تا طراحی موشک‌ها از موتور گرفته تا نوع سوخت بکار گرفته شده را تغییر دهند. 

از مهمترین نکاتی که کارشناسان نظامی بدان اذعان داشتند اهمیت سرعت در زمان عکس‌العمل موشک‌ها بود که اتفاقا کاملا وابسته به زمان بارگذاری آنهاست. بنابراین مهندسان به فکر افتادند تا سرعت بارگذاری موشک‌ها را افزایش دهند و در ادامه به این نتیجه رسیدند که بهتر است از پمپ‌هایی با توان و قدرت بالاتر کمک بگیرند تا سرعت انتقال سوخت به موشک را افزایش دهند. 

این کار برای نخستین بار با بکارگیری پمپ‌هایی پیشرفته به انجام رسید و طراحان صنایع نظامی توانستند زمان بارگذاری موشک‌هایی با سوخت مایع را به یک سوم کاهش دهند. 

شیمیدانان به تدریج سعی کردند تا به سوخت‌هایی جدید از نوع مایع دست یابند تا هم ذخیره سازی آنها امن‌تر و راحت‌تر باشد و در کنار این مزایا زمان بارگذاری آن هم به یک دقیقه برسد. 

اما از انجا که نگهداری سوخت‌های مایع حتی در مکان‌های امن نیز ذاتا خطرناک و سرعت در بارگذاری موشک‌ها با امنیت بالا بسیار حائز اهمیت است، دانشمندان صنعت سوخت درصدد برآمدند تا نسل سوم سوخت‌ها را با نام "سوخت جامد" طراحی کنند. 

 

 2 فروند موشک شهاب 

سوخت‌های جامد دارای مزایای قابل توجهی هستند که نحوه ساخت راحت‌تر و ذخیره‌سازی ایمن‌تر از مهمترین آنهاست اما وزن کمتر این سوخت‌ها نسبت به نوع مایع آن به دلیل عدم کاربرد پمپ‌های پیچیده سنگین باعث می‌شود تا بتوان از این نوع سوخت در موشک‌هایی برای برد بالا و وزن کلاهک سنگین استفاده کرد. 

به لحاظ فنی در این نوع پیشرانه‌ها از آنجا که اکسیدکننده و سوخت با یکدیگر در یک جعبه دربسته در کنار یکدیگر هستند و در موشک بارگذاری شده‌اند، امنیت و سرعت بارگذاری بسیار بالاتر و حتی به چند ثانیه رسیده است. 

البته بکارگیری موشک‌هایی با سوخت جامد آنچنان بی‌خطر و بی‌عیب نیست؛ در حالی که در پیشرانه‌هایی با سوخت مایع می‌توان نیروی رانش موتور را کنترل و تنظیم کرد اما این قابلیت در موتور موشک‌هایی با سوخت جامد امکان‌پذیر نیست. 

از دیگر معایب بکارگیری سوخت جامد ایجاد موج شوکی یا احتمال تغییر سرعت ناگهانی در موشک است که بر روی سیستم و سامانه‌های هدایت و کنترل تاثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه موجب بی‌دقتی در اصابت به هدف می‌شود. 

جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز جنگ عراق علیه ایران و موشک باران شهرها توسط صدام تصمیم گرفت قدرت موشکی خود را بر پایه دانش بومی و صنعت داخلی افزایش دهد تا در این راستا نخستین گام‌ها در جهت تولید موشک‌هایی بومی با قدرت و توان بالا برداشته شود. 

در این راستا ایران در ابتدا بر روی واردات و تولید و مونتاژ موشک‌های اسکاد تمرکز کرد؛ موشک‌های سوخت مایع کوتاه بردی که تک مرحله‌ای بوده و حداکثر برد آن بین 280 تا 300 کیلومتر بود و توانایی حمل کلاهک 750 تا 1000 کیلوگرمی داشت. 

پس از پایان جنگ جمهوری اسلامی ایران بر پایه دانش فنی خود دریافت که موشک‌های اسکاد دریافت شدهC وB در نوع سوخت تفاوت ندارند اما برد نوعC  با کلاهک 700 کیلومتری حدود 200 کیلومتر بیشتر است.اما علت این افزایش برد در واقع مخزن سوخت بزرگتری بود که قابلیت حمل سوخت مایع را موشک افزایش می‌داد. 

این یافته نقطه عطفی در آغاز طراحی موشک‌هایی بر پایه دانش فنی بومی بود. 

در ماه جولای سال 98 میلادی ایران نخستین بار موشک سوخت مایع برد "متوسط" خود را آزمایش کرد و آن را شهاب 3 نامید که تحولی در توانایی و برد موشک‌های ایران ایجاد کرد. اما این روند روبه رشد در فناوری بومی تولید موشک‌های سوخت مایع ادامه یافت و ایران طی 6 سال و تا سال 2004 دستاوردهای بسیاری در این راستا کسب کرد که سرانجام آن به موشک قدرتمند سوخت مایع قدر انجامید. 

در حالی که شهاب3 بردی حدود 1300 کیلومتر با کلاهک 1000 کیلوگرمی داشت، قدر می‌توانست چنین کلاهکی را تا حدود 2000 کیلومتر حمل کند. اما توسعه موشک‌ها و راکت‌های ایرانی بر پایه سوخت مایع تنها منحصر صنعت نظامی نبود بلکه در راستای اهداف صلح آمیز، ایران توانست برای انتقال ماهواره‌های خود به مدارات فضا راکت‌ها و ماهواره‌برهایی را طراحی کند که می‌توانست ماهواره‌های ایرانی و حتی کشورهای همسایه را به مدارهای پایین و متوسط منتقل کند. 

ماهواره‌بر سفیر که یک راکت ماهواره‌بر دو مرحله‌ای بود، توانست نخستین ماهواره تماما بومی ایران یعنی امید را در مدار پایین زمین قرار دهد. 

 

ماهواره‌بر سفیر که مامور پرتاب ماهواره‌های 50 کیلوگرمی به مدارهای زمین بود دارای طولی معادل 22 و قطری به اندازه 1.25 متر بود و توانست تمام ماموریت‌های پرتابی خود را با موفقیت به انجام برساند. 

این پایان کار نبود و جمهوری اسلامی ایران پس از مدتی در سال 2010 از ماهواره‌بر جدیدی رونمایی کرد که سیمرغ نام داشت. این ماهواره‌بر که برای انتقال ماهواره به مدارات بالاتر طراحی شده بود بر اساس پیشرانه سوخت مایع کار می‌کرد و می‌توانست ماهواره‌ای به وزن 100 کیلوگرم را تا مدار 500 کیلومتری منتقل کند. 

اما در راستای توسعه صنعت نظامی موشک‌ها، جمهوری اسلامی ایران به فکر توسعه سامانه‌های پیشرانه سوخت جامد افتاد و درصدد طراحی موشک‌هایی با موتور سوخت جامد برآمد زیرا همانطور که مطرح شد این دسته از موشک‌ها مزایایی به همراه داشت. 

موشک با سوخت جامد موشکی است که نیروی محرکه آن از خروج گازهای داغ ناشی از سوختن یک ماده جامد تأمین می‌شود و ساختار آنها ساده بوده و از این رو کاربردهای گسترده‌ای در عرصه‌های نظامی و غیر نظامی دارند. 

نخستین گروه از موشک‌های نظامی سوخت جامد که جمهوری اسلامی ایران کار بر روی آنها را آغاز کرد، "موشک‌های زمین به زمین" بود. در این راستا، ایران در سال 88 میلادی موشکی با نام ایران-130 را تست کرد که حداکثر برد آن به 130 کیلومتر می‌رسید و در جریان جنگ تحمیلی نیز بکار گرفته شد. 

اما در همان سال ایران موشک دیگری را آزمایش کرد که برد آن به 160 کیلومتر می‌رسید و این موشک نیز کاملا بومی و بر پایه دانش مهندسان و متخصصان آن زمان کشور تولید شد. 

صنایع موشکی ایران پس از آن روی به طراحی موشک‌های برد کوتاه تاکتیکی آورد و در این راستا دو موشک تندر69 و فاتح 110 را در دست طراحی و تولید قرار داد و سرانجام فاتح110 که موشکی تک مرحله‌ای سوخت جامد بود در سپتامبر سال 2002 با برد 200 کیلومتر و با موفقیت آزمایش شد تا ایران به صورت رسمی اعلام کند که موفق شده که سوخت جامد و مواد مورد نیاز آن از جمله پودر آلومینیوم و کلرید پتاسیم را خود بسازد. 

در ادامه روند پرسرعت و روبه رشد مراکز تحقیقات دفاعی ایران بر روی پروژه‌های موشکی سوخت جامد ایران، این کشور توانست بر اساس الگوی طراحی فاتح 110 این بار موشکی بالستیک و ضدکشتی طراحی کند که مانند فاتح تک مرحله‌ای سوخت جامد بوده و با سرعتی بالاتر از صوت قادر است اهدافی تا 300 کیلومتری  را هدف قرار دهد. 

گزارش سازمان اطلاعات نیروی دریایی آمریکا نشان می‌دهد که دقت این موشک ضدکشتی زیر 10 متر است و تمام تجهیزات نظامی دریایی دشمنان ایران در خلیج فارس و دریای عمان را شکار می‌کند؛ این موشک "خلیج فارس" نام داشت. 

  

موشک بالستیک خلیج فارس 

اما کار ایران در راستای طراحی موشک‌هایی با سوخت جامد تنها به حوزه برد کوتاه محدود نشد و ایران گام‌های اساسی و موازی را در حوزه موشک‌هایی با برد بلند برداشت که نمونه آن موشک‌های سجیل بودند. 

سجیل2 از دیگر نقاط عطف مهم ایران در طراحی پیشرانه‌های سوخت جامد است که این موفقیت به تاریخ 20 ماه می سال 2009 و پس از آزمایش موفق این موشک بالستیک بازمی‌گردد. 

این موشک 21 تنی قادر است با کلاهک 1 تنی اهدافی را در فاصله 2000 کیلومتری هدف قرار دهد. 

اما نکته مهم در طراحی و ساخت این موشک کاهش زمان بارگذاری و راه‌اندازی آن است. 

آنچه مشخص است رشد توسعه علمی و فناوری ایران در عرصه تولید سوخت موشک با توجه به نوع پیشرانه است که بسته به نوع و تعداد مراحل، موشک می‌تواند حتی به صورت ترکیبی از جامد و مایع نیز طراحی شود.

دستاورد های مهم موشکی جمهوری اسلامی ایران نشان اقتدار در منطقه

«قیام» دروازه ورود به عرصه جدید موشکی

29 مرداد ماه سال 89 بود که برای اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام «قیام» با موفقیت تست و شلیک شد.

 ‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است. 

 

«قیام» را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک نامیدند به طوری که می‌توان گفت تجربه بیش از یک ربع قرن صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا در این موشک خلاصه می شود؛ موشکی که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

 این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

 سرعت آماده سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی های مهم آن است و البته تمامی ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مد نظر قرار گرفته است.

 امروز میزان انبوهی از موشک بالستیک قیام توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سازمان هوافضا و صنایع دفاع) تحویل نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

«فاتح» دقیق ترین موشک ایرانی

 فاتح را دقیق ترین موشک ایرانی معرفی کرده اند که به کارگیری سیستم هدایت و کنترل بسیار دقیق این موشک را قادر می‌سازد با دقت بالا به اهداف مورد نظر اصابت کند. 

 

افزایش برد و دقت، کاهش زمان مورد نیاز برای استقرار و پرتاب و سهولت در نحوه انبارداری در مناطق مختلف آب و هوایی را از ویژگی های نسل جدید موشک فاتح 110 عنوان کرد موشکی که به دست متخصصان داخلی صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و تولید شده و از هیچ یک از موشکهای موجود در دنیا الگوبرداری نشده است

 با بکارگیری این موشک‌ها، توان و تحرک عملیاتی یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه، به طور چشمگیری افزایش می یابد.

 «زلزال» زلزله‌ای در پایگاههای آمریکایی

 زلزال با سوخت جامد از جمله مهمترین راکتهایی است که با برد حدود 300 کیلومتر می‌تواند اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد. 

 

برای اولین بار موشک‌های زمین به زمین زلزال از روی لانچرهای سه‌تایی در رزمایش پیامبر اعظم 6 شلیک شد که این امر شلیک تعداد بیشتری از موشک‌های زلزال در مدت زمان کم را امکان‌پذیر کرده و موجب می‌شود تا تعداد موشک‌های بیشتری برای شلیک در آنِ واحد آماده شوند.

 در رزمایش پیامبر اعظم 6، تعداد 9 فروند از این موشکها به صورت همزمان از روی لانچرهای سه تایی شلیک شدند.

«شهاب» کلیدواژه مرگ در سرزمین‌های اشغالی

 خانواده موشک‌های شهاب (شهاب1، 2 و3) را باید معروف ترین موشک های ایرانی در دنیا دانست. 

 

این موشک‌ها که در انواع میان برد و دوربرد ساخته شده اند، می توانند براحتی سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار دهند و شاید همین ویژگی بود که نام شهاب را به عنوان کلید واژه مرگ برای رژیم صهیونیستی در جهان جا انداخت.

 در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 6 بود که برای اولین بار موشک شهاب از سیلوهای پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد از زیر زمین شلیک شد.

 با دستیابی به این فناوری پیچیده که طی 15 سال کار تخصصی به دست‌ آمده است، می‌توان انبوه موشک‌های دوربرد و بالستیک مانند شهاب را از نقاطی در زیر زمین به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب کرد.

 تکثر و جانمایی‌های متنوع این سیلوها به همراه سرعت عمل آماده‌سازی موشک در آنها می‌تواند یکی از ابزارهای مهم ایران برای یک ضربه متقابل و قاطع به هر متجاوز باشد. با استفاده از این سیلوها، امکان ردیابی محل موشک‌ها از سوی ماهواره‌های دشمن وجود ندارد.

 البته در ادامه توسعه موشک های دوربرد سوخت مایع شهاب، صنایع هوافضای وزارت دفاع موشک دیگری با نام قدر را نیز به تولید رساند که در واقع یکی از نمونه‌های خانواده شهاب محسوب می‌شود.

 برد این موشک تک مرحله ای در حدود 2000 کیلومتر عنوان شده و از ویژگی های آن زمان کوتاه‌تر آماده سازی در مقایسه با موشک های قبلی است.

«سجیل» انهدام هدف در 2000 کیلومتری

 کار ساخت موشک سجیل در دهه 70 شمسی و تحت عنوان پروژه عاشوراء آغاز شد.

 سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران بود که برخی کارشناسان آن را برترین موشک بالستک ایرانی می دانند که از سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب برخوردار است. 

 

این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند که این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است.

 برد سجیل، 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده است.

 سجیل جزو آن دسته از موشک‌های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ (حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی موجود را ناممکن می‌سازد.